Zeven tips voor een goede SEO-ranking

We hechten veel belang aan zoekmachine optimalisatie (SEO: Search Engine Optimization). Wanneer we dynamische websites maken met Drupal, dan hebben we sowieso een streepje voor, omdat die reeds ingebakken veel SEO-technieken heeft; maar ook statische websites kunnen we instellen zodat je beter gevonden wordt door zowel zoekmachines als bezoekers.

Volgende basisbeginselen nemen we mee als we je site optimaliseren voor zoekmachines:

Relevante inhoud

Zorg voor goede inhoud, die uniek en interessant is. Je mag nog de mooiste website hebben en de beste zoekmachine optimalisatie toepassen, als je website leeg is, zal je toch geen bezoekers hebben. 

Maak je inhoud voor bezoekers, niet voor zoekmachines

Probeer de zoekmachines niet te misleiden. Dubbele inhoud en overmatig gebruik van kernwoorden wordt afgestraft. Laat URL's die dubbel bestaan naar één pagina doorverwijzen (via 301 redirects) zodat die pagina goed scoort en je in de hand hebt welk adres de bezoekers te zien krijgen.

Goede HTML-structuur

Gebruik goede, semantische HTML. Dit wil zeggen: vermijd flash en afbeeldingen voor de structurerende elementen van je website (zoals menu's, hoofdingen). Een vuistregel is dat, als je alle CSS en Javascript uitzet, je nog een logische structuur moet te zien krijgen op de pagina zelf. Als je een website hebt, bestaande uit één afbeelding met alles erin, bel ons dan zo rap mogelijk op! 

Logische navigatiestructuur

Zorg voor goede interne navigatie op de website. Dan denken we aan: een duidelijke menu-structuur, broodkruimelnavigatie (breadcrumbs) en taxonomy (tags die de bezoeker gemakkelijk laten navigeren).

Informatieve URL-paden

Gebruik zinnige domeinnamen, adressen en titels. Als je wil scoren op generieke zoektermen over je beroep, neem dan je beroep op in de domeinnaam (dit maakt de domeinnaam wel langer natuurlijk), bijvoorbeeld http://www.bakkerbevers.be ipv http://www.bevers.be. Naast de domeinnaam moet het adres (de URL) ook iets betekenen: in plaats van http://www.bakkerbevers.be/node/1 beschik je best over een adres zoals http://www.bakkerbevers.be/brood/wit-brood. Tenslotte moeten je titels beantwoorden aan de inhoud op de pagina.

Verzorgde metagegegevens

Metagegevens zijn onzichtbaar voor bezoekers maar leveren relevante informatie voor de zoekmachines, zoals keywords, de auteur, de taal en de frequentie dat de zoekmachine moet terugkeren om de pagina opnieuw te indexeren. Keywords zijn vooral bij Google wat in onbruik geraakt (ten koste van de echte inhoud op de pagina) omdat sommige beheerders halve woordenboeken in de keywords plaatsten.

XML-sitemap

Een XML sitemap (niet te verwarren met een gewone sitemap) richt zich specifiek op zoekmachines en bevat een overzicht van links naar alle inhoud, zodat je site gemakkelijk en volledig geïndexeerd kan worden.

Zoekmachine optimalisatie is een industrie op zich. We kunnen steeds verder gaan dan voornoemde stappen maar de bovenstaande punten bieden alvast een goede basis.