Waarom een responsive website?

ResponsiveJe hebt het waarschijnlijk al horen waaien: responsive webdesign is momenteel een echte hype. Wij zijn volledig mee. Niet omdat het een hype is waar we zomaar achterlopen. Nee, omdat responsive webdesign binnenkort de standaard wordt.

De opmars van de mobiele apparaten

De periode dat je min of meer wist op welke schermgrootte je bezoeker je website bekeek is voorbij. Vroeger werd je website bekeken vanop een desktop computer of vanaf een laptop. Telefoons hadden we ook al, maar dan enkel om te bellen. De resolutie was op die manier redelijk omlijnd: met 960 pixels breed kon je bijna iedereen bedienen.

En dan kwamen de smartphones, telefoons waar je ook mee op internet kon. Daar werd al redelijk snel op ingespeeld door middel van mobiele sites met een afwijkende resolutie van de bestaande website, meestal 320 pixels breed en alle inhoud breedtevullend. Maar als iemand je een link stuurde vanaf zijn mobiel naar je desktop, dan zat je vast in zijn canvas (en krijg je bijvoorbeeld op desktop de mobiele website te zien).

In het zog van de smartphones werden ook tablets heel populair, en de kleine schermen op de bureaus werden vervangen door HD-schermen. En de smartphones kwamen plots in alle smaken, van 320 pixels tot de Galaxy Notes van deze wereld, alsook de tablets, die varieerden tussen de originele iPad en de ‘mini’ tablets, niet veel groter dan de grootste smartphones. Het web is intussen overal: je kan browsen vanaf de bank met je spelconsole, in de trein met je tablet, zelfs je koelkast kan tegenwoordig op internet. 

Laat het duidelijk zijn: één of twee resoluties om alle apparaten af te dekken, dat lukt niet meer. Het aandeel mobiele gebruikers is intussen bijna 20% van het totale bezoekersaantal. En dat aantal zal alleen maar groeien.

Wat is een responsive website?

Responsive webdesign zorgt voor een aangename gebruikservaring op alle apparaten, van mobiele telefoons met kleine schermen tot breedbeeld computerschermen. Door middel van zogenaamde media queries schalen responsive websites mee met de afmetingen van het scherm, zonder concessies te doen naar leesbaarheid en gebruiksgemak. 

Uiteraard moet je meer scrollen op een smal scherm dan op een breed scherm. Een andere optie is er niet. Maar dat is in ieder geval een stuk gebruiksvriendelijker dan een volledig uitgezoomde pagina van een niet-responsive website. 

Is mijn website responsive? 

Een eenvoudige manier om te kijken of je website responsive is, is het scherm van je browser in de breedte kleiner maken. Indien er verticale scroll is, dan is je website niet responsive. Schaalt alles netjes mee, dan is je site wel responsive. 

Of test je website met dit hulpmiddel van Google: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly.

Drie redenen waarom je een responsive website nodig hebt

We zijn ervan overtuigd dat een responsive website een goede investering is. En wel om volgende redenen: 

  1. Zoals hierboven al gezegd, biedt het een optimale gebruikservaring op alle apparaten. 
  2. Google geeft goede punten aan responsive websites. Het komt er voornamelijk op neer dat bij zoekopdrachten op mobiele apparaten eerder de mobiele sites op de eerste pagina getoond worden. Dit beïnvloedt dan weer de pagerank voor alle apparaten.
  3. Het is een toekomstgerichte keuze: het mobiel gebruik zal alleen maar stijgen. 

Nu het risico nemen en niet responsive werken is niet verstandig: binnen enkele jaren zal het aantal bezoekers met mobiele apparaten, koelkasten, Apple horloges en wie weet welke apparaten ze nog zullen uitvinden, alleen maar toenemen… 

Heb je vragen over responsive webdesign en hoe we je daarbij kunnen helpen, aarzel niet ons te contacteren! Of bekijk onze responsive websites in portfolio