Waarom een CMS?

Een CMS, een Content Management Systeem of Beheersysteem, maakt het mogelijk om als niet-technisch gebruiker de website te beheren. 

We krijgen regelmatig de vraag waarom te kiezen voor een CMS-systeem. De keuze is niet absoluut; je hoeft niet voor elke website voor een CMS te kiezen. Maar in de meeste gevallen is het zeker de verstandigste en meest duurzame keuze, en wel om de volgende redenen: 

Gebruiksgemak

Het opzetten van een website met CMS is stukken complexer dan eentje zonder CMS, zeker als de grafische laag en de navigatie ook op maat gemaakt worden. Maar eenmaal het systeem goed in de steigers staat, kan je als eindgebruiker zelf gemakkelijk inhoud toevoegen, m.n. artikels, menu-items, tags, afbeeldingen. 

Een WYSIWYG (What You See Is What You Get) waarme je zelfs tekst met correcte formattering en html-tags kan toevoegen: 

CKEditor WYSIWYG

Met een CMS kan je zelf afbeeldingen uploaden die dan op de server  automatisch verkleind worden naar de correcte dimensies: 

Afbeelding invoegen met server resizing

Controle 

Je hebt op die manier controle over wanneer je inhoud toevoegt en welke inhoud je toevoegt. Is de ontwikkelaar op reis? Geen probleem! Je logt in op het systeem en kan zelf inhoud toevoegen. 

Eenvoudig inloggen met je gebruikersnaam en paswoord: 

Drupal inloggen met beheerderslogin

Dynamiek

Bij een statische website worden alle links tussen entiteiten handmatig toegevoegd. Bijvoorbeeld, elke link naar een andere pagina wordt met de hand gelegd en gerelateerde artikels worden handmatig toegevoegd. Bij de minste wijziging in de structuur moeten alle links aangepast worden. 

Met een CMS systeem worden de hyperlinks automatisch mee aangepast in de database. Maar het gaat verder dan dat: bij gebruik van tags kunnen contextuele links gelegd worden tussen gerelateerde elementen op de website. Bijvoorbeeld: 

  • De ‘gerelateerde links’ rechts van deze pagina: deze worden enkel getoond als er tags zijn die overeenkomen. Relevanter kan niet! Diezelfde tags kunnen ook pagina’s worden. 
  • De ‘realisaties’. Elke tag wordt een pagina waarop een overzichtstabel getoond wordt. Stel dat we twee nieuwe tags toevoegen aan een realisatie, dan creëren we meteen drie pagina’s. 

Gemakkelijk tags toevoegen met auto-aanvullen. Deze tags kunnen apart beheerd worden. Via de tags kan je ook pagina's maken waar enkel artikels met een bepaalde tag getoond worden: 

Tags met autoaanvullen

Schaalbaarheid 

CMS-systemen maken een goed onderscheid tussen de verschillende grote bouwblokken van de website, m.n. het basissysteem, de extra functionaliteit, de inhoud, de grafiek,… Bijvoorbeeld: 

  • Wil je op een gegeven moment met dezelfde inhoud verder werken, maar heeft de website nood aan een visuele stap voorwaarts, dan kan dat zonder problemen. 
  • Wil je de website uitbreiden met meer functionaliteit naar zoekmachine optimalisatie, dan kan de website zonder problemen online blijven dan installeren wij enkele modules, waarop we die correct configureren.  

Verfijnd rechtensysteem

CMS-systemen hebben rechten en rollen ingebouwd. Je kan één of meerdere delen van de website op slot zetten voor één of meerdere rollen. Bijvoorbeeld: 

  • Geverifieerde (ingelogde) gebruikers kunnen de inhoud aanpassen. 
  • Je personeel kan inloggen en relevante documenten bekijken op de website. 
  • De rol webmaster kan alle inhoud aanpassen, de rol editor kan enkel artikels aanmaken of bewerken 

Zoekmachinevriendelijk 

CMS-systemen hebben ingebakken heel wat zaken die ervoor zorgen dat je website beter teruggevonden wordt door de zoekmachines. Het optimaliseren van websites voor zoekmachines noemen we SEO of zoekmachine optimalisatie. Bijvoorbeeld: 

  • Nette URL’s: heel belangrijk naar SEO toe. In plaats van een url als http://www.website.be/node/1 staat er dan http://www.website.be/artikel/ik-ben-de-titel-van-een-artikel. 
  • Broodkruimelnavigatie: deze zorgen voor gemakkelijke navigatie en oriëntatie voor bezoekers maar ze zijn ook goed voor SEO. 
  • Alt- en title-tags voor afbeeldingen: zo kunnen blinden en slechtzienden weten wat er op die plaats staat en kunnen zoekmachines je afbeeldingen correct indexeren. 

Uiteraard kan je de website nog uitbreiden met extra modules zodat deze nog beter geoptimaliseerd is. Zie dit artikel

Concluderend: nuttige investering 

De kost voor een website met CMS ligt hoger dan eentje zonder CMS. Maar deze investering verdien je gemakkelijk terug als je zelf inhoud kan toevoegen en als je beter teruggevonden wordt in de resultaten van de zoekmachines. 

Momenteel is 95% van de websites die we maken met een CMS. Gans onze workflow is erop afgesteld.