Online adverteren bij de zoekmachines (SEA)

Wat is SEA?

Search Engine Advertising, kortweg SEA, is online adverteren via de zoekmachines.

De courante zoekmachines, met een grote dominantie van Google (> 95% in België), bieden naast de organische resultaten die via een gewone ranking en veel zwoegen bereikt worden, ook gesponsorde links aan.

De gesponsorde links staan bovenaan en rechts van de resultatenpagina (zie de rood omlijnde vlakken op de afbeelding hieronder). Waar de organische resultaten gratis zijn, moet voor de gesponsorde links betaald worden.

Adverteren bij zoekmachines zoals Google

Dat is meteen het voornaamste verdienmodel van Google. Met AdWords en AdSense beschikt Google over een goudmijn. In 2013 werd maar liefst 50 miljard dollar besteed binnen AdWords, wat gelijk staat aan 85% van de omzet van Google. Amazon, op vele vlakken een concurrent van Google, besteedde in 2013 maar liefst 157,7 miljoen dollar aan AdWords campagnes.

Wat zijn de voordelen van online adverteren?

In tegenstelling tot traditionele advertenties, waar de resultaten moeilijk meetbaar zijn, kan je bij online advertenties meten hoeveel bezoekers en clicks deze opleveren en je kan ook meten hoeveel conversies je hebt.

Een conversie is bijvoorbeeld een ingevuld contactformulier of een aangekocht product. Als je veel gebeld wordt door potentiële klanten, dan is de meting uiteraard wat moeilijker.

In vergelijking met de traditionele advertenties, waar je niet weet of een bezoeker wel geïnteresseerd is in je product, ben je er ook zeker van dat elke doorklik op je advertentie er eentje is van een bezoeker die op zijn minst geprikkeld is door je aanbod en/of advertentie.

Hoe worden links weergegeven?

Het idee achter AdWords is eenvoudig maar briljant. AdWords is opgezet als een veiling. Voor sommige zoekwoorden zijn er veel bieders, wat de prijs de hoogte injaagt; voor andere zoekwoorden zijn er veel minder bieders, zodat deze zoekwoorden goedkoper zijn. Uiteraard wordt vooral geboden op zoekwoorden waar veel op gezocht wordt en waar wat aan verdiend kan worden.

Om de zoekmachine relevant te houden, en te vermijden dat geadverteerd wordt met katten voor honden, wordt meer dan alleen de factor prijs meegenomen. De bepalende factor die concurreert met prijs is 'relevantie' en relevantie bestaat uit veel zaken: 

  • De kwaliteit van de account en de campagne (hierover wordt weinig gecommuniceerd maar het telt weldegelijk mee).
  • De doorklikratio op de specifieke advertentie (op een aantrekkelijke advertentie wordt meer geklikt).
  • De kwaliteit en relevantie van de landingspagina (ja, hier hebben goed gemaakte websites een streepje voor),
  • De kwaliteit en relevantie van de advertentie
  • De verwachte impact van de formattering van de advertentie. Je kan extensies aanzetten zoals bijkomende overkoepelende links (Sitelinks), locatiegegevens (Location Extension) en telefoonnummers (Phone Extensions).

Hoe kunnen wij je bijstaan in het opzetten van campagnes?

AdWords certificaatWe zijn AdWords gecertificeerd en hebben intussen heel wat campagnes lopen. De beste strategie is om met een uitgekiende website te beginnen en op basis van deze website een campagne op te zetten. De structuur wordt als het ware aangeboden door de website en de AdWords campagne is dan een weerspiegeling daarvan.

Het voordeel van deze aanpak is dat je voor elke groep met advertenties relevante landingspagina's kan aanbieden, wat de relevantie verhoogt en de kostprijs per klik verlaagt. Zeker bij langlopende en campagnes met meer budget, verdien je gemakkelijk de investering van een goede website terug.

Hoeveel kost een begeleiding?

In de standaarduitvoering vragen we 350€ voor het opzetten van een campagne met minstens 75€ budget. Bovenop die 75€ leggen we zelf een voucher van 75€. Deze campagne wordt opgezet en opgevolgd. Indien er grotere wijzigingen nodig zijn aan de campagne, vragen we 150€.