Hoeveel kost een website?

De meest gestelde vraag die we van (potentiële of aanstaande) klanten krijgen is zeker en vast “hoeveel kost een website?” Dat is een ogenschijnlijk gemakkelijk vraag maar het antwoord is een stuk complexer. 

Websites zijn meer een dienst dan een product. De dienst is de relatie die we met de klanten willen opbouwen, streven naar mooie, goed navigeerbare websites die meegroeien met je bedrijf. Geen product dat we als een pak waspoeder afgeven om er niet meer naar om te kijken. 

Anderzijds zijn er wel enkele kosten die meer productgerelateerd zijn. Denk aan de kost van de domeinnaam (het webadres), de hosting (de server waarop je website draait) of het CMS-systeem. Het productgerelateerde deel van de website is zeker niet bepalend voor een hoge of lage kostprijs: hosting en domeinnaam kosten tussen 100€ en 200€ per jaar en het CMS-systeem waar wij mee werken, Drupal, is open source en gratis. Het werk is uiteraard niet gratis! 

Factoren die de kostprijs van een website bepalen

De voornaamste factoren die de kostprijs van de website bepalen zijn de volgende: 

  • Is er een huisstijl? Indien niet, dan moet die nog gemaakt of aangeleverd worden. Zonder adequate huisstijl beschikken we niet over kleuren, lettertypes en een stijl om mee te werken. Dus in feite treden we dan al buiten onze rol. 
  • Is er een algemene marketing strategie? Wat is het doel van de website? Wil je enkel vindbaar zijn met je contactgegevens en wat randinformatie, of wil je echt producten aanbieden? Een zogenaamde brochurewebsite, of een soort statische folder vertaald naar het web, met een homepagina, een over ons en een contactpagina is het gemakkelijkst op te zetten. Ook al zijn die websites klein, elk bedrijf moet op zijn minst over zo een website beschikken, kwestie van een hoop onnodige telefoons (“ben je open”, “wat is je btw-nummer”, “wat is je e-mailadres”) te besparen. Bij een brochurewebsite doe je niet mee aan de race om bovenaan te komen bij Google voor algemene zoektermen. Je gaat er daarentegen van uit dat als mensen je opzoeken, ze je al kennen. De updates zijn minimaal, neem maximaal 3 keer per jaar. De overweging of een CMS (zodat je zelf inhoud kan invoegen) nodig is moet zeker gemaakt worden. Een stap verder dan de brochurewebsites zijn er websites die meedoen bij de ranking van Google om leads binnen te halen. Deze websites moeten geoptimaliseerd worden met SEO (zoekmachineoptimalisatie), er moet voldoende inhoud op staan en deze inhoud moet regelmatig aangevuld worden. Eventueel wordt aanvullend ook budget uitgetrokken voor online advertenties om bezoekers naar de website te lokken. Een laatste groep websites zijn de websites waar ook producten aan de man worden gebracht, met winkelkarretjes, betalingsmogelijkheden, een back-office, de zogenaamde webshops. Het verschil in prijs tussen de brochurewebsite en de webshop is uiteraard groot. 
  • WireframeIs er al nagedacht over de inhoud en de functionaliteit? Indien niet, dan moeten we een content strategie opzetten waarbij de verwachte inhoud in overeenstemming gebracht wordt met de blokken, menu’s en navigatiestructuur. Meestal maken we in deze fase wireframes op, waar we heel droog (zonder visuele opsmuk) de inhoud en de structuur van alle layouts weergeven. 
  • Moet er een grafisch ontwerp op maat gemaakt worden? Indien ja, dan moeten we een graficus aan het werk zetten die met een tekenprogramma (zoals Photoshop, InDesign of Illustrator) een aantrekkelijk ontwerp maakt. De ontwerper in kwestie krijgt dan een korte briefing, volgend op de content strategie en de wireframes. 
  • Wat zijn de vereisten naar browsercompatibiliteit. Daarmee bedoelen we de browsers waarvoor de website moet geoptimaliseerd worden. Standaard ontwikkelen we voor alle moderne browsers en voor Internet Explorer 9,10 en 11. Soms nemen we Internet Explorer 8 ook mee, afhankelijk van de bezoekersstatistieken van de website. Indien we een website moeten ontwikkelen die ook op Internet Explorer 6 werkt, dan zal de prijs sterk stijgen. Deze browsers hebben aparte stylesheets nodig, waardoor je dubbel werk moet doen. 
  • Moet de website gemakkelijk benaderbaar zijn op mobiel en tablet? Indien ja, dan maken we een responsive website. Een responsive website maken is een stuk moeilijker dan een website met vaste dimensies. Een responsive website schaalt mee met de breedte van het scherm in kwestie, zodat we rekening moeten houden met een heleboel breedtes. Een menu dat op een desktop scherm in de breedte staat bijvoorbeeld, moet op tablet een andere weergave krijgen, bijvoorbeeld het logo gecentreerd boven het menu in plaats van ernaast en op mobiel moeten we meestal een uitklapmenu uitwerken. Hier wordt de breuklijn gevormd tussen een echte stielman en de amateurs. Zonder de nodige ervaring kan niemand een degelijke responsive maatwerkwebsite uitwerken. 

Hoeveel kost een website? 

De kostprijs van een website bepalen is dus niet gemakkelijk en afhankelijk van een heleboel factoren. Toch kunnen we enkele heel algemene groepen aflijnen: 

  • Basispakket: oftewel een website zonder CMS (beheersysteem) oftewel een CMS op basis van een thema: 1000€ tot 2500€
  • Gemiddelde KMO-website: maatwerk op basis van content strategie, een ontwerp op maat en inbouwen in een CMS-systeem met de basis SEO-modules, responsive front-end webdesign: 2500€ tot 5000€. In dit segment vallen de meeste website die we maken. 
  • Grote website: grote websites hebben meer maatwerkonderdelen. Bijvoorbeeld het inbouwen van Domain Access of een webshop: neem 5000€ tot 10000€. 

Let wel: indien er gevraagd wordt naar koppelingen met andere, interne of externe, systemen, en indien er maatwerk op grote schaal wordt gevraagd, dan haken we af. Gelieve daarvoor ons zusterbureau EntityOne te contacteren; die staan zeker open voor een gesprek. 

Persona’s

Bakker Benny

Hoewel bakkers over het algemeen heel lokaal werken, wil bakker Benny vindbaar zijn op het net, zodat zijn klanten online bestellingen kunnen doorgeven, zodat ze zijn contactgegevens, openingsuren en jaarlijks verlof kunnen terugvinden. Hij wil de website zelf kunnen beheren, ook al zal dat maar enkele keren per jaar nodig zijn. 

We besluiten om een thema aan te kopen, dit qua kleuren aan te passen aan zijn huisstijl. Bovendien implementeren we een formulier zodat klanten online bestellingen kunnen ingeven. De resultaten van de ingevulde formulieren worden per e-mail zowel naar bakker Benny als naar de klant gestuurd. 

Prijs: +/- 1500€. 

Architectenbureau Archie Architects

Architectenbureau Archie Architects wil een website uitwerken om de klantenportefeuille weer te geven. Ze zien de website vooral als een  middel om potentiële klanten een overzicht te bieden van het werk dat ze gedaan hebben. Om hun werk goed te kunnen presenteren, hechten ze veel belang aan het uiterlijk van de website. Ze willen zelf inhoud kunnen toevoegen. 

We maken een responsive website op maat, vertrekkend van de verwachte inhoud en een grafisch ontwerp. Zowel bij het bepalen van de inhoud (de content strategie) als bij het voorstellen van het grafisch ontwerp plannen we een overlegmoment, zodat we zeker op de juiste golflengte zitten. We leggen de nadruk op het gemakkelijk navigeren tussen de portfolio items en we leggen dynamische links tussen deze items door middel van tags. 

Prijs: +/- 3500€

Leverancier van open haarden Vuurmuur

Leverancier van open haarden Vuurmuur wil een website uitwerken die leads en offerte-aanvragen genereert. De concurrentie is bikkelhard en websites spelen een cruciale rol in het genereren van leads

We besluiten een website op maat uit te werken, geoptimaliseerd voor de zoekmachines. We laten relevante inhoud genereren door een copywriter en we stellen een online reclamecampagne op a.d.h.v. Google AdWords. 

Prijs: +/- 5500€, inclusief het opzetten van de reclamecampagne. 

Zie het niet als een kost maar als een bron van inkomsten!

Wat je website ook kost, wij doen er alles aan om je website winst te laten maken. Zie het niet als een kost maar als een bron van inkomsten! 

Een website is één van de goedkoopste vormen van reclame die je kan maken. Een website is bijvoorbeeld veel gerichter dan een advertentie in een krant of magazine, het gaat ook veel langer mee.