Het belang van een eigen domeinnaam

Waarom een eigen domeinnaam?

Als KMO is het belangrijk dat je over een eigen domeinnaam beschikt. Vermijd in ieder geval domeinnamen als http://users.pandora.be/schrijnwerkenschuermans of http://gratiswebsite.be/schrijnwerkenschuermans. Het komt niet professioneel over; je toont je echt als kleine garnaal. En als je ooit ontevreden bent over de aanbieder en alsnog voor een eigen domeinnaam kiest, zal je er een weerslag van ondervinden. Bezoekers die je website in de bladwijzers hebben staan, komen dan op de verkeerde plaats uit en de zoekmachines zullen een tijdje naar de verkeerde locatie wijzen.

Hetzelfde geldt overigens voor e-mailadressen. Een e-mailadres verbonden aan het eigen domein is professioneler en je bent zelf de eigenaar. Nog meer dan domeinnamen, zullen je klanten over je e-mailadres beschikken. Een wijziging heeft dus een grote weerslag.

Eigenaarschap van een domeinnaam achterhalen?

Ben je geïnteresseerd in een domeinnaam? Is een bepaalde domeinnaam al ingenomen en wil je weten door wie? Controleer dit heel gemakkelijk via www.dns.be of whois.net. Stel bijvoorbeeld dat je google.be wel een interessant domein vind. De kans dat je deze ooit te pakken krijgt is nogal klein maar interessant als voorbeeld.

Dit geeft volgende output:

  • De domeinnaamhouder is de eigenaar van de domeinnaam. Indien je schrijnwerker Schuermans bent, is het belangrijk dat jij hier staat als domeinnaamhouder.
  • De onsite contactpersoon is of de hoster of de contactpersoon bij de webdesign firma.

Onze rol

Als aanbieder van websites zijn we de logische tussenpersoon tussen de registrar (de instantie die de website registreert) en de registrant (de klant). We krijgen dan ook vaak de vraag om een domeinnaam te registreren voor de klant.

Wanneer we optreden als tussenpersoon, dan blijf je als klant steeds de eigenaar van het webdomein.