Google kiest resoluut de kaart van het mobiele web (Mobilegeddon)

Op 21 april deed Google de aankondiging over de update van de mobiele zoekresultaten. Websites die aangepast zijn voor mobiel zullen voortaan een streepje voor hebben in de mobiele zoekresultaten. 

Google heeft altijd de kaart getrokken van het semantische web: Flash websites worden al enkele jaren afgekeurd en mobiele resultaten worden al een tijd (tekstueel) aangeprezen bij de mobiele zoekresultaten. 

Google gaat nu een stap verder dan het aanprijzen van bepaalde technologie of het visueel bevoordelen van mobiele resultaten. Het al dan niet aangepast zijn voor mobiel gaat nu ook effectief en rechtstreeks de page rank (de hoogte van de notering van een bepaalde pagina bij de zoekresultaten) beïnvloeden. Daarbij worden mobiele resultaten hoger getoond bij de mobiele zoekresultaten. 

Een mobielvriendelijke website moet aan het volgende voldoen: 

  • Software vermijden die niet aangepast is voor mobiele apparaten, zoals Flash
  • Tekst moet leesbaar zijn op mobiele apparaten, zonder in te zoomen
  • Gebruikers moeten niet horizontaal scrollen om alle inhoud te kunnen bekijken
  • Links staan voldoende ver van elkaar zodat ze correct aangeklikt kunnen worden met de vingers

Is jouw website mobielvriendelijk? Doe zelf de test d.m.v. de Mobile-Friendly Test van Google.

Mobielvriendelijk kan in principe een aparte website zijn voor desktop en mobiel. Maar die werkwijze is extreem omslachtig en niet aan te raden voor kleinere projecten. Een responsive website is dan veel interessanter: dan heb je één schaalbare website voor mobiel, tablet en desktop. 

Sinds de start van de vennootschap begin 2014 hebben we enkel responsive websites gemaakt. We konden de klanten steeds overtuigen van het nut ervan en we zijn blij over die beslissing. Bekijk zeker de responsive websites in ons portfolio