Beter schrijven voor web

Tijdens het creëren van een website wordt de nadruk vooral gelegd op een technisch sluitend geheel, alsook op een mooie visuele ervaring. Daarbij mogen we niet vergeten dat goede inhoud het allerbelangrijkste is. Het is de inhoud die bezoekers naar je website brengt. Geen inhoud = geen bezoekers.

Schrijven voor web is verschillend dan schrijven voor geprinte media. Bij geprinte media mogen de teksten wat uitvoeriger zijn; veelal zijn de lezers wat aandachtiger. Op het web zijn bezoekers ongeduldiger; ze scannen de inhoud op zoek naar informatie. Het is dus af te raden om de inhoud van een brochure zomaar op het web te gooien.

Hieronder een paar tips als je schrijft voor web:

  1. Doelgerichtheid. Is de inhoud relevant? Wie is je doelpubliek? Welke boodschap wil je overbrengen?
  2. Toegankelijkheid. Bezoekers scannen webpagina's in een F-vorm. Plaats de belangrijkste inhoud linksboven en zorg voor duidelijke kopjes. Ook genummerde en ongenummerde lijsten dragen bij aan een verhoogde toegankelijkheid.
  3. Getrapte structuur. De belangrijkste inhoud moet bovenaan staan, gevolgd door ondersteunende informatie. Eindig eventueel met gerelateerde informatie.
  4. Beknoptheid. Lange zinnen werken niet op het web. Gebruik bij voorkeur ook eenvoudige, korte woorden.
  5. Stijl als versterking van de structuur. Deze lijkt niet op zijn plaats hier maar is toch heel belangrijk. De stijl moet de structuur versterken. Hierbij denken we aan duidelijke kopjes, woorden in het vet die meer gewicht hebben, ankers die gemakkelijk te herkennen zijn, quotes die mooi uitspringen,...